P. C. Basisschool Rehoboth
Rozenlaan 39
2771 DB Boskoop
T. 0172 - 217338
E. info@rehobothboskoop.nl
Nieuwtjes uit de kwinkgroep:

SCHOOLJAAR 2016-2017

----------------------------------------------------------------------------------------------------


Een paar foto's van de tentoongestelde gedichtenbundels in de bibliotheek van Boskoop.
Ze waren van  10 fbr. tot 10 mrt.  2017 te bewonderen.


Suzet wijst haar eigen bundel aan. Mooi Suzet! Knap gedaan.





------------------------------------------------------------------------------------------
Deelname Kangoeroewedstrijd
We hebben dit jaar weer aan de wereldwijde wiskunde wedstrijd W4kangoeroe meegedaan.
http://www.w4kangoeroe.nl/kangoeroe/

Alle kwinkkinderen van groep 3 tot en met 8 hebben de wedstrijd gemaakt.
De kinderen van gr 3 en 4 maakten aan het begin van de ochtend de opgaven in het kwinklokaal.
De kinderen uit de hogere groepen aan het einde van de ochtend in de aula.
Ze deden erg hun best om alle moeilijke wiskundesommen te maken.
Sommige kinderen verlieten met rode wangen na een uur zwoegen en puzzelen de aula.
Ze kregen allemaal al een mooi neon potlood waarmee ze de antwoorden konden invullen op het antwoordenblad.


De uitslag van deze wedstrijd komt net voor of na de meivakantie.
We laten u zeker weten hoe de kinderen het gedaan hebben.
Hieronder enkele foto's van de wedstrijd.


---------------------------------------------------------------------------------------------

Project: Het oude Egypte - groep 4 en 5 febr-mrt 2017

Dit project staat al klaar op kwink.yurls.net.  De eigen YURLS pagina van onze kwinkgroep op de Rehobothschool.
Door het klaarzetten van links naar informatie en filmpjes voorkomen we het eindeloos zoeken op internet.
De basis van dit project is van de Projectenballade van Minca Dumont met natuurlijk extra opdrachten en voldoende ruimte voor eigen inbreng van de leerlingen.



De eerste vragen hangen op de 'Wat willen we weten pyramide'
Waarschijnlijk verhuizen de vragen binnenkort naar de 'Dat weten we al pyramide'


naambordjes in hiŽrogliefen.



Suzet heeft een mooi hierogliefen memory gemaakt in een doosje.
Rosalie bouwt een piramide van suikerklontjes.





Vandaag zijn er piramides van lego, suikerklontjes en klei afgemaakt.
De kinderen gaan er nu nog een verhaal, powerpoint of muurkrant bij maken.

----------------------------------------------------------------------------------------------

Project : onderzoekend leren DNA  voor groep 6,7 en 8  febr-mrt-apr 2017

Dit project staat al klaar op kwink.yurls.net. De eigen YURLS pagina van onze kwinkgroep op de Rehobothschool. Door het klaarzetten van links naar informatie en filmpjes voorkomen we het eindeloos zoeken op internet.
De basis van dit project is van het wetenschapsknooppunt van de Radboud Universiteit in Nijmegen. Dit project komt uit boek 2.   http://www.wetenschapdeklasin.nl/boeken/boek-2-dna-gedrag-en-infecties-onder-de-loep
De kinderen gaan de stappen van onderzoekend leren volgen zoals op de afbeelding hieronder is weergegeven. Wilt u inhoudelijk zien hoe we hiermee aan het werk gaan. Kijk dan op Kwink.yurls.net



Er hangen al heel wat vragen bij 'Dit weten we al'
Dit zijn de kinderen te weten gekomen tijdens de startopdracht.
Weet u waarom chromosomen zo belangrijk zijn?



Met behulp van onderstaande codes hebben de kinderen hun eigen DNA strook gemaakt voor 10 eigenschappen zoals: tongrol, rechts of linkshandig, haarkleur, kleur ogen etc.
Bij het kopiŽren is een foutje zo gemaakt. En als er bij de celdeling een foutje in het DNA wordt gemaakt, is dat dan erg?
De kinderen leerden dat DNA bestaat uit vier basen die bij deze DNA-strook voorgesteld wordt door 4 kleuren. Er zijn vaste kleurencombinaties. Zo hoort rood altijd bij groen en geel altijd bij blauw.
Begrijpt u het nog? Een leuke uitdaging dus voor de kwinkers.





Na het maken van hun eigen DNA strook hebben de leerlingen een wedstrijdje met DNA stroken gedaan met de letters van de basen i.p.v. met de kleuren. Weer een stapje moeilijker.  Ze oefenden samenwerken, netjes en snel werken onder tijdsdruk en aflezen van tabellen.
Iedereen ging in tweetallen fanatiek aan de slag wat natuurlijk een paar winnaars opleverde.





We sluiten de verkenningsfase af met het maken van mindmaps.
Daarna starten we met stap 3: Opzetten van het onderzoek.


Mooie mindmap gemaakt door Fleur.


Het tweetallen en drietallen zijn inmiddels hun onderzoek aan het uitvoeren.
Heel mooi om te zien hoe zelfstandig ze hiermee aan de slag zijn.



Yip en Fleur zijn al heel ver met hun meetonderzoek. Ze hebben alle kinderen van de Rehoboth onderzocht op erfelijke eigenschappen zoals oogkleur, haarkleur, oorlel en handen over elkaar onderzocht. Ze zijn hier druk bezig met hun poster presentatie.



Boaz en Wouter doen onderzoek naar de vorm van de vingerafdruk. Is een vingerafdruk erfelijk.  Ze bekijken alle rechterduim afdrukken van de kinderen in groep 8 en hun ouders.



Ook dit onderzoek is in een vergevorderd stadium. M.b.v. bovenstaande grafieken hebben ze al voorzichtig een conclusie getrokken. Ook zij zijn hun presentatie aan het voorbereiden.



Als het onderzoek klaar is gaan de kinderen deze presenteren in hun eigen klas.
Deze kinderen zijn druk bezig met het maken van een prezi.





Olivia en Senna hebben als onderzoeksvraag: 'Kun je met het DNA recept van bananen ook het DNA uit ander fruit halen?'
En de dames hebben gezien dat het bij het ene fruitsoort beter lukt dan bij het andere fruitsoort.




-----------------------------------------------------------------------------------------------

Project 'SELFIE POňZIE' groep 5,6,7 en 8 nov-dec-jan 2016

Dit project is bijna ten einde. Wat een gaaf project was dit.
Vanaf 10 febr 2017  zijn alle bundels te bewonderen in de bibliotheek van Boskoop.

jezelf

later als ik groter ben

word ik geen superheld, ridder of elf

ik word gewoon mezelf

want jezelf zijn

is fijn


De kinderen  leren meer over zichzelf en ontwikkelen hun poŽtische vermogens.
Aan het einde van dit project hebben alle kinderen een eigen gedichtenbundeltje gemaakt waarin 6 gedichtjes over henzelf in staan.


De kinderen hebben een rondeel geschreven voor in hun bundel.




en een naamdicht.



En gedichten waarbij ze de vorm zelf konden bepalen.



De muren hangen vol met gedichten.

De eerste bundels zijn inmiddels klaar. En de kinderen zijn supertrots op het resultaat. 
Van 10 februari tot 10 maart liggen de  30 gedichtenbundels tentoongesteld in de bibliotheek van Boskoop. Dit is mogelijk gemaakt door Boskoop Creatief.
Komt u ook kijken naar deze prachtige bundels vol Selfie PoŽzie?



De kinderen van groep 5 en 6 tonen trots hun gedichtenbundels vol Selfie poŽzie.



------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

In de eerste week van november zijn we gestart met een KWINKgroep uit groep 4.
Project van Minca Dumont van de projectenballade  - Dieren in de wereld - nov en dec 2016




De kinderen van deze groep  starten met het maken een mindmap. In het midden is een wereldkaart geplakt met alle continenten.  In een informatieboekje kunnen ze lezen over dieren die leven op deze continenten.  Bij vanuit ieder werelddeel tekenen ze een tak met informatie over een dit dier.
De kinderen leren de beginselen van het maken van een mindmap en leren de hoofdpunten uit een eenvoudige informatieve tekst halen.




Na deze startopdracht kunnen ze kiezen uit 6 vervolgopdrachten.



In een flip-flapboekje zijn de dieren gerangschikt per continent.
Ook hebben ze een fantasiedier bedacht.


en posters tegen dierenmishandeling.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Project 'WATER' groep 5,6,7 en 8 aug-sept-okt 2016 
(Kijk op Kwink.yurls.net)

Dit schooljaar zijn we weer gestart met het octaaf.
In 8 stappen doorlopen de kinderen het octaaf van 1. Kennis spuien tot en met 8. Evalueren.
De kinderen hebben zelf een octaaf in hun mapje en er hangt er ťťn op het bord in het kwinklokaal.
Stap voor stap werken we toe naar een mooi werkstukje waarbij de nadruk ligt op een goed proces.




Stap 1 van het Octaaf begint met het spuien van kennis. Wat weten de leerlingen al.
Voor dit spuien gebruiken we de mindmap. De kinderen werken hieraan in groepjes.



Wat de kinderen al weten hoeven ze niet meer te leren. Deze informatie komt waarschijnlijk ook niet in hun werkstukje terecht als losse info. Misschieen hebben ze de informatie wel nodig om hun Hogere Orde Denkvragen te beantwoorden.
Hogere Orde Denkvragen zijn vragen die een beroep doen op Analyseren, Evalueren of CreŽren. Wilt  u hier meer over weten? Kijk dan op kwink.yurls.net en klik op het kopje 'werkvormen'.




Na het zoeken van bronnen  beantwoorden ze  hun vragen in steekwoorden. M.b.v. deze steekwoorden schrijven de kinderen hun eigen teksten. Door deze volgorde te gebruiken voorkomen we overschrijven van teksten uit boeken of internet.  Als de teksten klaar zijn gaan de kinderen vormgeven.
Hieronder enkele resulaten.  De kinderen maakten: werkstukken, folders, muurkranten, venn diagrammen, presentaties, mobiles of kranten. 




Engelse Elfjes tijdens project Engels 'Let's go'

De kinderen startten met een woordwebje bij hun waterdier.  Op google translate zochten ze de woorden op die ze nog niet in het Engels kenden.
Daarna schreven ze hun eerste Engelse Elfje in het klad. Na wat bijschaven en veranderen werd ieder gedicht prachtig vormgegeven met stift, krijt en ecoline.








Al deze mooie Engelse Elfjes waren te bewonderen op de inloopavond van donderdag 13 okt.


-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


SCHOOLJAAR 2015-2016

 
De opdrachten en informatie zijn al te vinden op de nieuwe Yurls pagina van de Kwinkgroep.
 
 
Project 'Kijkje in de dierenwereld' - groep 4,5 en 6 (april-mei-juni 2016)

Bij dit project gebruiken als uitgangspunt het boek'Een kijkje in de dierenwereld' van Topklassers.
De leerlingen kiezen kris kras doo het boekje een taak die ze willen maken. Bij het maken van deze taken moeten ze informatie zoeken op internet.  Ze kunnen hier ook de website: kwink.yurls.net  gebruiken.
Na het maken van een taak kiezen de kinderen  een vervolgopdracht. Ze kunnen hun leervraag ook zelf verwerken.
Enkele kinderen maken bij iedere taak een onderdeel voor hun lap-book. 
En enkele kinderen maken bij iedere taak een bladzijde van een powerpoint.
Weer andere kinderen maken per taak een aparte opdracht.

Bij de taak over waterdieren hebben we echte waterdiertjes goed bestudeerd.




Project 'Het Heelal' - groep 7 (mei-juni-juli 2016)

Met de kinderen van groep 7 zijn we bezig met 'het heelal'.
De kinderen leren planmatig werken en gebruiken hierbij het Octaaf.
Een cirkel met 8 stappen.  De kinderen volgen de stappen van het Octaaf en leren zo planmatig te werken.


De basis voor het werkstukje zijn de Hogere Orde Denkvragen.
HIervoor gebruiken we de Taxonomy van Bloom.
De vragen die de kinderen gaan beantwoorden in hun werkstukje moeten HOD vragen zijn.
Op de website kwink.yurls.net  staat onder het kopje werkvormen een mooie uitleg over hoe je HOD vragen kunt stellen.
De kinderen kwamen erachter dat dat nog niet zo eenvoudig is.


De kinderen leren tijdens dit project ook beter samenwerken.
Ze werken in tweetallen  twee HOD vragen uit en schrijven hun eigen teksten.

Het werken met het Octaaf en de HOD-vragen krijgt volgend schooljaar een vervolg.




Project Jong ondernemen van Bizz World - gr 7 en 8 (maart -april 2016)

http://www.jongondernemen.nl/bizworld



Via bovenstaande link komt u op de website van bizworld Jong ondernemen.
Met de kwinkkinderen van groep 7 en 8 doen we mee aan dit project.
Vandaag hebben we de eerste ontwerpdag achter de rug.
Een superleuke dag waarin 3 bedrijven zijn opgericht.
Na het verzinnen van de namen, en het ondertekenen van de bedrijfregels hebben de directeuren hun bedrijf ingeschreven in de Kamer van Koophandel.  Met een lening van de bank kon het ontwerpen van het product beginnen. Na het ontwerpen en het maken van het prototype hielden de bedrijven een presentatie voor de investeerders.

Met het verkopen van enkele van hun aandelen hebben de bedrijfjes nu genoeg in kas om materialen te kopen voor een grotere productie.
Kijk op kwink.yurls.net  bij het tabblad: project bizworld gr 7 en 8 voor meer informatie over het project.
Nu volgen er wat foto's van de eerste ontwerpdag.

DAG 1: ONTWERPDAG



DAG 2 : PRODUCTIEDAG

Is er nog voldoende in kas om te produceren vandaag?  Kunnen de salarissen en de huur worden betaald. Kunnen de grondstoffen worden gekocht?  Wat gaan de berdrijven doen om voldoende geld te hebben. Gaan ze aandelen verkopen of gaan ze een lening aan bij de bank?



Potato Industries maakt ''you tube vriendschapsbandjes"



De productielijnen van de drie bedrijfjes.  Is nog niet zo makkelijk!

De directeur financiŽn houdt de balans bij en vult het financiŽle overzicht in.
Ten slotte bepalen de bedrijven hun verkoopprijs. Hoeveel bandjes zijn er geproduceerd?  Wat moet een bandje kosten om winst te maken?

DAG 3: MARKETINGDAG

Ook vandaag beginnen we met de financiŽn.  Is er voldoende geld in kas voor de salarissen en de huur.  Hoeveel kost een marketingpakket en de zendtijd voor de reclame?  Ook vandaag kan er geld binnenkomen door een lening of de verkoop van een aandeel. 
Op dag 3 maken de bedrijfjes een logo, en een slagzin voor de posters en voor het reclamefilmpje.  Eerst verkennen we met elkaar waar een goed logo en een goede slagzin aan moet voldoen.  De directeuren Marketing hebben op deze dag een belangrijke taak. Ze zorgen ervoor dat ieders idee aandacht krijgt en dat het beste idee en ontwerp wordt uitgevoerd.




Drie prachtige logo's en drie slagzinnen prijken op bovenstaande posters.

Hieronder foto's  van het proces.  Na de posters maakten ze een draaiboek voor het reclamefilmpje.
De reclamefilmpjes worden vertoont op de de verkoopdag om de kopers te lokken naar hun kraam.
 
DAG 4 : VERKOOPDAG

LAAT DE VERKOOP MAAR BEGINNEN! 
De kinderen van groep 6 kopen met hun Bizzeuro's de vriendschapsbandjes



En daarna de afrekening. Welke team heeft gewonnen?
Met stip op nummer 1 staat BW 6.0.


Thema 'Ridders en Jonkvrouwen' - 1e project 2015-2016 - plusklas gr. 4 en 5


Bij het project hebben we gebruikt gemaakt van het project van Minka Dumont.

Dit project is aangepast en uitgebreid met meerdere opdrachten.  De kinderen konden informatie zoeken op internet. Door het gebruik van een yurls pagina wordt het zoeken op het grote wereld wijde web een stuk makkelijker. Kijk op www.kwink.yurls.net voor de opdrachten en de bijbehorende informatie.
Op de foto's hierboven is te zien dat de kinderen een poster met informatie over Karel de Grote hebben gemaakt en een informatieve tekst over het eten in de Middeleeuwen.

HIeronder enkele foto's waarop de kinderen hun zelfgemaakte kasteelspellen spelen.







Sem met zijn quiz over de Middeleeuwen en enkele kwinkkinderen druk bezig achter de computers in het kwinklokaal.
Hieronder enkele wapenschilden. In deze wapenschilden laten de leerlingen zien wie ze zijn.




Thema 'Decibel' - 1e project 2015-2016 - plusklas gr .6,7,8

De oudste kinderen zijn dit jaar gestart met geluid.  Een breed onderwerp waarover veel te leren was. Ze gingen aan de slag met muziekinstrumenten, orkest, wereldmuziek, muziekstijlen, muziekgeschiedenis, opnameapparatuur, ontwerpen van eigen muziekinstrumenten en onderzoekend leren. Deze kinderen hebben al aardig wat ervaring met het werken in projectvorm. Ze kunnen zelf kiezen wat ze willen leren binnen dit onderwerp en op welke manier ze dat vorm gaan geven.
Op de foto's hieronder: poster voor muziekuitvoering, mobile met onbekende instrumenten, muziekspel met twee kanten, samenwerkingsprojectje waarbij een computer omgebouwd werd tot muziekinstrument en een informatieve poster over muziekgeschiedenis.



Hieronder is een leerling van groep 8 haar gegevens aan het verwerken in een cirkeldiagram waarna
ze haar conclusies kan trekken.
Ten slotte een heus kijkdoos-orkest.  Een leerling uit groep 8 maakt een muzikale tijdlijn door het maken van een video.

.




foto's hieronder:
Flo doet onderzoek naar muzieksmaken in de groepen van de Rehobothschool.
Caitlin neemt haar informatieve filmpje op over muziek door de eeuwen heen.
De meiden van groep 8 spelen het spannende  muziekspel gemaakt door Joke.



Thema 'Het menselijk lichaam' - 2e project 2015-2016 - plusklas gr. 4 en 5

Dit project is half november gestart met het maken van een mindmap over het menselijk lichaam.  Wat weet je er al van?  Wat wil je erover leren?  Dat is het uitgangspunt bij dit project.  Op kwink.yurls.net is dit project terug te vinden.



Bij de start van het project hebben de kinderen een mindmap gemaakt.
Hiermee kunnen ze gelijk zien wat ze al weten over het onderwerp.
Wat willen ze nog meer leren over het onderwerp. Met dat als uitgangspunt gaan ze aan de slag.

Het geleerde geven ze vorm.
Er is heel veel geleerd en ook heel veel gemaakt. Van het tekenen van een skelet van een eigen bedacht dier tot een strip over boterham Flip en de spijsvertering.





Thema 'Materie' - 2e project 2015-2016 - plusklas gr. 6,7,8


Met dit project zijn we eind november gestart in de hoogste groepen van de plusklas. Het project is in te zien op de yurlspagina.

De kinderen zijn gestart met het maken van een mindmap. Wat weten ze al van het onderwerp.  Wat willen ze leren?  Met het opzoeken van hun leervraag breiden ze hun  mindmap steeds verder uit.

De kinderen houden in hun logboek bij wat ze de komende week gaan doen.  Wat gaan ze leren, opzoeken, maken.  In hun logboek kunnen de kinderen ook een planning maken.  De leerkrachten in de klas kunnen ook de logboeken raadplegen om te zien welk werk de kinderen doen in de groep.



In het werkboek 'Topklassers Natuurkunde' staan mooie opdrachten om met klei moleculen en atomen te maken.
Dit maakt de moeilijke materie voor de kinderen meer inzichtelijk.








Hierboven kunt u zien hoe we moleculen hebben gemaakt van atomen (vorm gegeven met verschillende bolletjes klei).
Er bestaan 118 verschillen atomen en daarmee kun je wel 20 miljoen verschillende moleculen bouwen.
De kinderen maakten van de atomen koolstof, stikstof, waterstof en zuurstof de moleculen van water, methaan, koolstofdioxide, ammoniak en lachgas.
Het glucose molecuul was ook superleuk om te maken, lekker groot met 6 koolstofatomen, 12 waterstofatomen en 6 zuurstofatomen.
In de volgende les hebben we de atomen zelf vormgegeven. In de kern de protonen en neutronen met daaromheen zwevend de elektonen. De kinderen ontdekten dat er altijd evenveel  neutronen, protonen en elektronen in een atoom zitten.  In het periodiek systeem der elementen kun  je aflezen hoeveel er in een atoom zitten.
Het grootste atoom is ununoctium met 118 elektronen, 118 protonen en 118 neutronen.



De meeste kinderen zijn na het opzoeken van informatie (meestal antwoord op hun leervraag)  ook gestart met het vormgeven van de gevonden informatie .
Zo maken sommige kinderen een prezi. Bijvoorbeeld over het materiaal plastic en het probleem van de plastic soep in de oceanen. Hoe kan dat probleem worden opgelost?
Anderen maken een muurkrant, schrijven een verhaal of maken lapbook. Op de foto hieronder is de voorkant van een lapbook te zien dat gaat over atomen, materialen, toestanden en elementen..




Er zijn ook mooie spellen gemaakt bij dit thema.
Een prachtig materie-kwartet met leuke weetjes.
Een atoomspel met vragenkaartjes over atomen en moleculen


En dan dit prachtige '3d goudkoortsspel'. 


Andere leerlingen hebben het geleerde vorm gegeven in een folder. Zo zijn er folders gemaakt over de toestanden, over papier en over glas.
En dan deze prachtige lapbooks.  Een lapbook over atomen, materialen, toestanden en elementen.  En een lapbook over het element neon in mooi neonkleurtjes.


 .
 


SCHOOLJAAR 2014 - 2015

De Kangoeroewedstrijd   |   19 maart 2015


 
'Jaarlijks wordt in maart de W4Kangoeroe reken- en wiskundewedstrijd
gehouden in ruim 50 landen. De WereldWijde WiskundeWedstrijd heeft als
doel leerlingen te laten ervaren dat wiskunde heel leuk en uitdagend kan
zijn. Iedereen kan mee doen. In Nederland doen al ruim 110.000 leerlingen
van 1.800 scholen mee. Laat die hersens dus maar kraken en doe 20 maart
2014 als school ook mee!'
Wij hebben voor het derde jaar meegedaan met deze leuke en uitdagende wedstrijd met de kwinkkinderen. 
Voor meer informatie kunt u kijken op : www.w4kangoeroe.nl


 

En de uitslag met voor iedereen een certificaat en een prijsje.

Er was een grote betrokkenheid te zien tijdens de kangoeroe wedstrijd. Iedereen heeft goed zijn best gedaan. Ik ben in ieder geval trots op alle deelnemers!



Werken in het plusklaslokaal.

In het kwinklokaal hebben we alle benodigde materialen tot onze beschikking.
Zo hebben we computers om informatie op te zoeken.  Natuurlijk worden deze ook gebruikt voor het verwerken van de gevonden informatie.

De gemaakte werkstukken worden eerst in het lokaal tentoongesteld voordat ze in het port-folio worden gestopt.






Het middelpunt van het lokaal vormt de grote tafel waaraan alle lessen starten. De kinderen laten zien wat zij gemaakt of geleerd hebben. We filosoferen hier met elkaar naar aanleiding van verhalen.  We spelen hier de spellen die de kinderen zelf hebben gemaakt. En de kinderen hebben hier ook een fijne plek om aan te werken.
Uit de kast kunnen de kinderen zelf hun materialen pakken en gebruiken.